Forbedre din CTR – og få flere besøgende på din hjemmeside

Hvad er CTR (Click-Through Rate)?

CTR er antallet i procent, der hvor mange af de eksponeringer din hjemmeside har fået, der rent faktisk har klikket på sig ind på din side. Hvis din side fx har fået 253 visninger i Google, hvoraf 10 af dem har klikket sig videre ind på din side, vil din CTR ligge på 3,95%. Din CTR udregnes med følgende formel: (klik / eksponeringer) * 100.

Det er vigtigt at have en høj CTR, da eksponeringerne ikke gavne din forretning i samme omfang, og de vil slet ikke skabe nogle salg eller leads på din hjemmeside.

Hvad bør en første plads give i CTR?

Det kan være svært at sige præcist, da det i nogle tilfælde afhænger af hvilken niche du arbejder i. Der er alligevel en række tests der viser at, hvis du har første pladsen på et søgeord, bør denne give dig over 30% af de eksponeringer der kommer på søgeordet. Din CTR vil altså være på over 30% hvis dette er tilfældet. Har du anden pladsen på et givent søgeord er denne allerede faldet til 10-15%.  Det er derfor vigtigt at indtage første pladsen, og gerne så mange af de andre pladser som muligt, hvis du vil have mest muligt trafik.

Optimering af CTR

Hvad kan du gøre for at optimere din CTR? Det hele handler om at gøre din side mere synlig i søgeresultaterne, og samtidigt levere et resultat som stemmer overens med det de ser i Google. Hvis du formår dette, vil det resultere i en højere Click Through Rate.

For at gøre dette er der en række ting du kan forsøge dig med.

Meta tags

Meta tags så som title og description bruges af Google og vises direkte i SERP. Dette påvirker altså hvilken tekst der står på Google, og kan være med til at optimere din CTR. Du kan eventuelt forsøge dig med at indsætte ikoner i enten title eller description, og generelt at ændre teksten. Husk altid at gemme din gamle title og description i et dokument, på din computer. Det kan nemlig ske at ændring af meta tags påvirker dine placeringer negativt. På denne måde kan du altid gå tilbage til dine gamle indstillinger.

Schema

Schema markup eller struktureret data kan være med til at fremhæve dit søgeresultat i søgemaskinerne, da du kan tilføje en masse spændende ting til din side. Du kan blandt andet tilføje stjerner under dit søgeresultat med schema. Udover at give din side en højere CTR, da den tager mere opmærksomhed fra de søgende, kan schema være med til at forbedre dine placeringer. Læs mere om hvad du kan bruge schema til her.

Hvordan får man højere placeringer?

For at du får mest CTR data kræver det at dine placeringer er nogenlunde, da du ellers ikke vil få nok data at teste på, og naturligvis meget mindre besøgende. CTR kan være med til at forbedre dine placeringer i sig selv, men der er også en række andre ting du kan gøre. Det er naturligvis vigtigt at din side loader lyn hurtigt, og at de andre tekniske SEO aspekter er på plads. Når det er gjort kan du med fordel påbegynde linkbuilding. Linkbuilding giver søgemaskinerne en klar indikation om at din side er værd at besøge, og er stadig den dag i dag, en af de vigtigste ranking faktorer i Google.

Jeg håber det gav dig lidt at arbejde med, vi ses igen snart!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *