Hævn over hvide vægge: Ind med tapeter

I dag er alle vores vægge hvide. Sådan var det ikke før i tiden. Da jeg var barn skiftede min mor mit værelses farve ret ofte. Det begyndte som blåt og min søsters værelse var lyserødt. Det var jeg jaloux over husker jeg. Senere blev det gult, så orange og i mine teenageår var det faktisk lilla-sort på et par af væggene. Det var super sejt. Jeg elskede at komme hjem til min halv-tossede mors nye renoveringsprojekter i huset og få stukket en pensel i hånden lige efter skole. Det betød kvalitetstid med min mor, høj arbejdsmusik og så var hun altid positiv overfor min hjælp. Jeg fik en masse ros, også selvom jeg var helt lille og knap kunne føre en pensel uden at plette gulvet til. Mit job var ofte at røre i malerspanden husker jeg.

Murstens tapet
Murstens tapet

Et magisk småblomstret tapet

Min mors pigeværelse i hendes forældres hus stod urørt indtil de gik bort. Det var et småblomstret tapet og jeg kan huske at det var sat skævt op og havde store forskydninger og overgange. Jeg elskede mors værelse. Der var der min søster og jeg sov når vi var på besøg hos mormor og morfar. Vi plejede at ligge og tælle blomsterne og snakke om, at de lignede blomsterne på engen hvor vi boede. Vi kunne ligge der og stirre indtil vi til sidst faldt i søvn. Men i dag er væggene i de fleste hjem hvide. Jeg ved ikke hvad små piger ligger og kigger på inden de falder i søvn i dag, men jeg ved at mine egne to piger ligger og kigger på små blomster. Det har jeg selv sørget for.

Integrér tapet i dit hjem

Hjemme hos os har jeg tapetseret mindst én væg i hvert rum. Lidt farver og liv skal der altså til. Jeg har sat tapeterne op så det står flot til vores øvrige interiør i farver og motiver. Tapeterne er allesammen forskellige og jeg har købt de fleste som tapetrester hos Råd & Mal, men du kan sikkert finde en lokal maler eller tapetforretning i dit nærområde der sælger billige rester. Jeg har leget med tapetklister og sat de fleste tapeter op selv, men jeg fik hjælp til et par skråvægge af min maler. Det vil jeg anbefale dig også at gøre, hvis du vil tapetsere kringlede områder, så er du altid sikret et pænt resultat.

Kvalitets- og skodtapeter 

Gør altid op med dig selv om dit tapet skal holde i mange år, eller om det er en sjov midlertidig gimmick til fx et børneværelse. Hvis de skal holde længe så køb altid et kvalitetstapet, som kan aftørres og holder farve og facade. Skal du derimod tapetsere mere midlertidigt så køb billigt.  Børn vokser hurtigt op og ud af deres kærligheder til fx Disney-tapeter og ind i nye perioder, så hav altid dette i mente. Du kan også i stedet for at tapetsere en hel væg blot nøjes med at tapetsere en spånplade eller lignende og hænge den op. Spørg dog for at spartle pladen hvis den er ujævn eller har knaster så resultatet bliver pæn. Tal også altid med en maler så du får den optimale tapetklister-blanding til træ. Der kan være forskelle på holdbarheden. Køber du billige tapeter, kan det være en fordel at lakere denne for at få en aftørringsvenlig overflade. 

Billig fysioterapi derhjemme for yogis

Yoga

Din krop er et tempel som huser din sjæl og derfor skal du passe godt på den. Sund kost, motion hver dag, masser af vand og søvn kommer du langt med. Og yoga. Jeg er en kæmpe yogafan og har dyrket yoga i mange år. Jeg elsker hvordan det føles at få strukket senerne ud og arbejdet musklerne godt igennem. Det har jeg brug for efter at have lidt af en række uspecifikke smerter i kroppen i årevis fordi jeg lider af for lavt stofskifte. På det sidste har yoga dog ikke rigtigt være nok til at komme smerter helt til livs. Det bringer mig videre til hvorfor jeg skriver denne blog.

Fysioterapi kombineret med yoga – sådan gør du

Med alderen (ja okay, jeg er kun 30 år men alligevel) er småskavankerne begyndt at melde sig. Jeg har små åreknuder og væskeansamlinger i benene og oplever ofte hold i nakke eller ryg. Og netop i et anfald af hold i ryggen kontaktede jeg en fysioterapeut – og hun blev min redning. I dag laver jeg en kombination af yoga og fysioterapeutiske øvelser, som holder mine smerter væk. De næste trin til hvordan du laver denne kombination har jeg udarbejdet ud fra mine egne erfaringer – måske kan de inspirere dig.

Trin 1: Lær’ teknikker af en god fysioterapeut først

Altid, altid, aaaaaltid start hos en professionel. Hvis du vil styrke dine yoga-sessioner med fysioterapi eller er helt ny og vil prøve noget nyt mod smerterne er svaret stadig det samme. Begynd med at finde en god fysioterapeut i dit område. Hvis du søger på “fysioterapi i Skanderborg“, dukker der et hav af forslag op. Linket er til den specifikke fysioterapeut som jeg brugte. Hendes vision er meget sportsligt orienteret og tager udgangspunkt i din egen livssituation. Bestil en god lang konsultation hos din nye fysioterapeut, som vil give dig specifikke øvelser mod de gener du har og begynd at øve dig derhjemme. Kom eventuelt på klinikken nogle gange indtil du virkelig mestrer dine øvelser selv derhjemme.

Trin 2: Del yoga og selv-fysioterapien op i begyndelsen

Vær’ opmærksom på hvad der er hvad inden du blander fysioterapi sammen med din yoga-rutine. Hvis du har redskaber til at træne din fysioterapi med, så læg det i en anden bunke end dine yoga-redskaber. Efterhånden som du opbygger et godt muskelvæv kan du begynde at integrere yogaen gradvist, men i begyndelsen bør du holde det på et minimalt niveau. Det er min erfaring at man meget hurtigt kommer til at overanstrenge eller overstrække når det kommer til yoga. Dette fordi man så brændende ønsker at mestre en pose hurtigst muligt fordi det er en æstetisk sport. Lad være! Læn dig roligt ind i dine stræk og sæt mål for rejsen mod målet. Nyd denne rejse fremfor målet.

Trin 3: Fysioterapiøvelse gør mester

Ja øvelse gør virkelig mester. Eller som et lille barn jeg engang kendte plejede at sige “øvelse borgmester” og det er nemlig rigtig. Denne lille talefejl rummer visdommen der handler om at flittigt arbejde bærer frugt. Pres dig selv efterhånden som du mestrer en øvelse. Det er her yoga-komboen for alvor sætter ind. Efterhånden som du måske opbygger rygmuskler og smidighed i ryggen, kan du begynde at lege med yoga-posturen ‘hollowback’. Fortsæt og kæmp videre – en dag kan du måske nå dine fødder når du går i bro. Ligeledes gælder de mange andre yogaposes, som du hen ad vejen vil mestre.